Schooljaar 2017-2018

September 2017

Op donderdag 21 september brachten we een bezoek aan de speelgoedbank in Den Bosch met groep 3 t/m 8. Het was een indrukwekkend bezoek. We hadden zelf speelgoed meegebracht wat we thuis niet meer gebruikten om te schenken aan de speelgoedbank. We kregen veel informatie van de vrijwilligers die in zowel de speelgoed- als de kledingbank werkzaam zijn. We hebben geleerd dat de kinderen 4 keer per jaar naar de speelgoedbank mogen komen om een cadeautje en een leesboek uit te zoeken. Met verjaardag, Sint en Kerst mogen ze extra komen. Ook mogen zij een (nieuw) cadeau uitkiezen als ze een kinderfeestje van een vriendje hebben.

Een prachtig intiatief!

Op 20 september projectles rekenen: teken een plattegrond. In groepjes werd een plattegrond gemaakt van de klas, de teamkamer, het speellokaal en het schoolplein.

In groep 7 en 8 hebben we op dinsdag 19 september gewerkt over Prinsjesdag. Vervolgens werd er een echt debat gevoerd tussen drie verschillende fracties. Er werd erg goed samengewerkt en overlegd!

Verkeersles groep 5/6: maak een mindmap over het openbaar vervoer. De kinderen moesten daarbij in groepjes samenwerken en iedereen een taak geven.

Op 14 september zijn de nieuwe touchscreen borden geplaatst! En ze zijn MOOI!!!!

Vandaag (13 september) tijdens de projectles van rekenen stond het spiegelen en symmetrie centraal. We hebben elkaar voor de helft omgetrokken om de tweede gekste vervolgens zelf af te tekenen.

 

Verkeersles fietsen controle

Vandaag tijdens de verkeersles hebben we in groep 5 t/m 8 onze fietsen zelf gecontroleerd.

Van trapper tot ketting en van stuur tot bagagedrager, alles werd meegenomen in onze controle. De meeste fietsen waren “oké” maar ook wat kapotte of ontbrekende onderdelen werden opgemerkt.

De meeste mankementen bestonden uit:
– kapotte of niet werkende verlichting
– ontbrekende of niet/half werkende remmen
– reflectoren

Nu de periode van de herfst er weer aan zit te komen en het ’s avonds eerder donker wordt als uw kind op de fiets zit, is het raadzaam om de fiets van uw kind na te gaan. Vooral op bovenstaande punten.

Start nieuw schooljaar!

Dit jaar kwamen de juffen wel heel erg uitgerust van hun zomervakantie op school! Door Henk Vos werden zij met de camper afgezet op school om weer een fris en nieuw schooljaar van start te laten gaan!

 

——————————————————————————————————————————————————————–

Schooljaar 2016-2017

September 2016

We zijn het schooljaar goed en actief gestart! Maandag kregen we op onze eerste schooldag een heerlijke warming up van juf Anneke. Daarna hebben we met elkaar het spel levend memorie gespeeld. Het was erg leuk! We kunnen het schooljaar goed beginnen!

Woensdag 7 september hebben we een praktische rekenles gedaan met groep 6, 7, 8. Het onderwerp was meten. We zijn op het schoolplein aan de gang gegaan met het opmeten van het fietsenhok, het schoolplein, de inhoud van de zandbak, de ramen in hoogfte en breedte en het hek van school. Dit was heel leerzaam (en leuk!).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oktober 2016

Op 5 oktober is de jaarlijkse Kinderboekenweek geopend. Het thema dit jaar is “voor altijd jong”. Jip en Janneke wilden graag samen spelen maar wisten niet goed hoe. Ze besloten naar oma te gaan, want die heeft altijd van die leuke plannetjes. Bij oma aangekomen zien ze een enorme tijdmachine staan. Oma gaat erin en….komt eruit als hele andere oma’s! De eerste oma ging heel ver terug in de tijd, de oma’s erna kwamen steeds iets dichterbij de tijd van nu. Totdat hippe oma uit de tijdmachine kwam. Oma met een knalroze broek, knalroze haar én een IPad! Samen met alle andere oude oma’s danste zij op een heel hip nummer van Beyonce. Het was een geslaagde opening van een hele leuke en leerzame Kinderboeken- en projectweek!

jipenjanneke         omas

Op vrijdag 7 oktober is groep 7 en 8 naar de Witte Molen in Meeuwen geweest. meneer Jan van Gelder heeft ons heel veel uitgelegd over de molen en het malen van graan. We mochten zelfs, na goede veiligheidsafspraken met Jan, helemaal in de kop van de molen kijken!

November 2016

Spreekbeurt Noa

Op woensdag 9 november heeft Noa haar spreekbeurt gehouden over plastic. Nadat zij haar presentatie in de klas had gehouden zijn we als verrassing naar Oerlemans Plastic in Giessen gegaan. Daar kregen we een rondleiding van haar vader over het werk wat Oerlemans Plastic allemaal doet. We vonden het allemaal erg interessant en hebben veel geleerd over het hele proces van ontwerp tot plastic tasje of verpakkingsmaterialen.

Delen met taart

Hoe leuk is het als de juf een taart bakt en je mag de taart gelijkmatig verdelen?! Les delen/breuken. Uiteraard mocht er na het eerlijk verdelen, lekker gesmuld worden!

December 2016

Groep 8 had de uitdaging om een gymles te verzorgen in het thema van Sint en Piet. Dat deden ze uit de kunst! Er werd een heus circuit opgesteld voor de kinderen van groep 1 t/m 7. Alles werd netjes voorbereid en klaargezet. Zelf waren de groep 8 kinderen de begeleider bij het spel. Dat deden ze heel professioneel!


Januari 2017

Verkeersquiz

Op 11 januari 2017 was de verkeersquiz. Nurah, Ruben en Eva waren deze keer aan de beurt. Het was erg spannend want groep 8 had vorig jaar gewonnen. Maar helaas waren ze laatste geworden. Het waren erg moeilijke vragen. Maar ze hebben het toch goed gedaan. Nu een verslag van groep 7. Er deden 5 scholen mee in onze voorronde. We stonden met zijn allen op het podium en moesten daar de hele tijd blijven staan. We hadden 3 bordjes op een tafel liggen. A, B en C. Ze hadden beamer waar ze de vragen op lieten zien. Ze hadden vragen met foto’s en zonder foto’s. In de pauze kregen we cake met limonade. Die was heel erg lekker. Hopelijk hebben we volgend jaar wel geluk.

Van Nurah en Lisanne

Sneeuwpret

De leerlingenraad

De leerlingenraad is tot stand gekomen omdat het team vindt dat de leerlingen ook mee mogen denken en niet alleen de leerkrachten. Er zitten van af groep 4 tot en met groep 8 kinderen in de leerlingenraad. Per groep zit 1 kind in de leerlingenraad. Ze vragen ideeën aan de klassen en ze hebben een ideeën box waar iedereen zijn ideeën in kan doen op een papiertje. Een paar ideeën van de leerlingenraad zijn: verjaardagen vieren bij de kleuters, dat we tot een bepaalde streep mogen voetballen, Dat we op woensdag om kwart over tien gaan buiten spelen en om half elf gaan eten, Het thema van de bazaar en nieuwe glijbaan. De kinderen praten met de directrice, juf Petra, over de school. De kinderen zijn: Nienke groep 8, Nurah groep 7, Jissia groep 6, Bob groep 5 en Kyana groep 4.

Nienke en Esmee

 

LEV project groep 8

De gemeente Aalburg faciliteert voor alle groep 8 leerlingen in de gemeente de weerbaarheidstraining Lev. Omdat er op Den Biekurf zeven leerlingen in groep 8 zitten, zijn wij op maandag 23 en dinsdag 24 januari aangesloten bij de leerlingen van de Henri Dunant om mee te doen met de 2-daagse LEV-training.
Tijdens de training hebben de leerlingen geleerd over keuzes maken, weerbaarheid, media en de puberteit. Vaardigheden die hen helpen om verantwoorde keuzes te maken en problemen te voorkomen als ze naar het Voortgezet Onderwijs gaan. Thema’s waren: Je bent uniek en waardevol, weet waar je voor gaat, Wees(media) wijs, Kies veilige grenzen, Wees zorgvuldig met jezelf en de ander, Leef met lef! Daarnaast werden er keuzeonderdelen aangeboden die ingaan op bepaalde thema’s zoals gamen of verslaving.

Afscheid van juf Sanne

Het afscheid van juf Sanne was vrijdag 28 januari. We hadden een verrassingsfeest gehouden. Het thema was Spanje. En we hadden een lied geschreven. De nieuwe versie van Rosanne van Nick en Simon. De juffen hadden een spel bedacht, ik hou van Holland (ik hou van Spanje) De kleuters hadden een spel verzonnen. Ze moest het goede woord spellen in het Spaans. En Noa, Eva en Jissia hadden een powerpoint gemaakt voor juf Sanne en dat was een quiz. De middenbouw had, geen ja geen nee geen uh. Bij elke spel kreeg ze een puzzelstukje. En ze ging van school naar school en daaran ging ze naar het station.

Maar toen ging ze met de trein naar Amsterdam.

van Jissia en Max

Gymles samenwerken

Tijdens de gymles bieden we een gevarieerd aanbod aan de kinderen. We gaan immers met de hele school gymmen en dan moeten de gymlessen aansluiten bij zowel groep als groep 8. Samenwerkingsopdracht staat vaan centraal tijdens onze gymlessen. Daarbij krijgt de Bovenbouw regelmatig de taak om een opdracht voor de anderen te verzinnen. Zie hier een samenwerkingsopdracht met de parachute.

Februari

Muziekles

De juf van muziekles is juf Lian . We hebben een eigen ukelele, daar spelen we elke les op.

We hebben pas een nieuw liedje geleerd het liedje heet: “Alle burgers worden vrienden.”

We spelen ook met boomwhackers en af en toe spelen we met alles door elkaar. We doen ook met andere instrumenten. Het is super leuk . We zijn ook al bezig met de musical van groep 8 Super leuk dus.

We leren vaak nieuwen liedjes

Door Noa en Bert

Kanjertraining

Met de kanjertraining doen we veel opdrachten. En lezen we verhalen over pesterijen. We hebben een kanjer boek waar we ook dingen in doen. We doen opdrachten zoals een collage maken. En we praten over van alles.                            We werken met Classdojo waar we punten in kunnen verdienen voor stil en fluisterend werken en 80% goed maken van ons werk. We kunnen ook punten uit geven om dingen te doen zoals met een vriendje of vrienden naar buiten. En er gaan punten af als je hebt geroddeld.                                                                                                                                We doen ook dingen met petten die kleuren hebben. En eens in de zoveel tijd doen we een gezamenlijk klassen gesprek. Bij de Classdojo hebben we allemaal een eigen poppetje. En op de hoek van je poppetje staan de punten die je hebt verdient. Door de Classdojo gaan we ook meer met elkaar om en spelen we meer met elkaar. Zoals we eerst met een iemand spelen, spelen we nu met een groep.

Geschreven door Ruben en Eline.

Kunstbalie

Als je de titel leest dan weet u waarschijnlijk niet wat het is, dat gaan wij nu vertellen. We hadden een kist gekregen en er zaten allemaal spullen in die we mochten gebruiken. En dat waren VR brillen en telefoons en koptelefoons. er zijn 3 lessen mee gegeven, De eerste les ging over een schelp. Eerst zagen we een grote zee schelp en we kregen er zelf een kleine maar die was met een 3d printer gemaakt. Toen moesten we de VR brillen op en zagen we een schelp. Verschillende keren en hij werd elke keer anders, en ook op andere plekken bijvoorbeeld op de zon. De tweede les mocht je kiezen wat je wilden tussen : snowboarden, draaimolen, de Chinezenmuur en strand. De meeste kozen voor snowboarden en toen moesten we naar buiten met de VR brillen en moesten het gevoel beter maken bijvoorbeeld achterop de fiets met snowboarden en op de schommel als je voor de draaimolen koos. De derde les was dat je op een bloem zat en dat je overal langs ging. Wij vonden het heel leuk, het is super leuk om het een keer te doen.

Groetjes Alicia en Rens

Kanjerles “lekkere kleine kring”

Leren én snoepen, dat is toch een geweldige combinatie? Dat deden we namelijk tijdens deze Kanjerles. Ieder groepje kreeg een bakje met Smarties. Blind werd een Smartie gekozen en daarop volgende een vertelopdracht.

Rood: vertel iets over gisteren

Geel: vertel iets over toen je nog heel klein was

Blauw: vertel iets over wat je vorige week geleerd hebt

Bruin: vertel iets over wat je niet kunt missen

Groen: vertel over iets wat je gehoord of gezien hebt

En natuurlijk daarna lekker smullen!

Maart

Classdojo

In de klas zijn wij vanaf de herfstvakantie werkzaam met de Classdojo. Middels dit programma krijgen de leerlingen beloningspunten voor goed gedrag. In de klas hebben we besloten te werken aan een goede concentratie. De leerlingen kunnen punten verdienen als ze 20 minuten stil werken of fluisterend werken. Ook worden ze beloond voor het juist maken van hun werk. Minimaal 80% van het werk moet dan juist gemaakt zijn. Doordat de leerlingen hun werk goed willen maken, werken ze er ook geconcentreerder aan.De verzamelde punten kunnen de leerlingen inleveren voor een beloning. Tot heden wordt in de klas enthousiast punten ingeleverd om extra buiten te spelen of om even te computeren. Er zijn ook leerlingen die ze sparen om samen met een ander iets te mogen bakken.Het is leuk om te zien hoe enthousiast en goed de kinderen middels dit programma aan de slag zijn.

Oefenen van spelling

In de klas zijn we begonnen aan een nieuwe spellingsoefening. Deze oefening heet ‘zoek de fout’. Dit oefenen we 2 keer per week. In de oefening werken de kinderen in groepjes aan een blad. Op dit blad moeten ze per opdracht kiezen welk woord fout is geschreven. Samen moeten ze besluiten wat er fout is geschreven en wat het dan had moeten zijn. Iedereen uit dit groepje moet het begrijpen en uit kunnen leggen. We merken dat de leerlingen goed overleggen en elkaar goed uitleggen wat er goed of fout is bij elk woord. Doordat ze zelf goed nadenken over de regels en deze ook aan anderen uitleggen, gaan ze beter beklijven.

Bazaar

Op vrijdag 17 maart is het zover: de jaarlijkse bazaar op den Biekûrf!

April

Verkeersexamen groep 7

Op 6 en 12 april heeft groep 7 het theoretische en praktische verkeersexamen gedaan. Het was spannend, maar viel achteraf gelukkig mee aldus de kinderen. Het oefenen werd dan ook beloond met een mooi diploma!

Kanjer

Deze keer een “lichamelijke en concentratie/balans” oefening in de bovenbouw. Loop met de sinaasappel geklemd tussen jullie armen, heupen, wangen, hoofd het parcours! Let op: de sinaasappel mag niet op de grond vallen! Moeilijke, maar erg leuke samenwerkingsopdracht!

Cito eindtoets

Van 18 t/m 20 april heeft groep 8 het even “zwaar”. Drie ochtenden lang maken zij de Cito eindtoets. We wensen hen veel succes!

Mei

Projectweek gezond gedrag

Van 10 t/m 19 mei vindt de derde en laatste projectweek van dit schooljaar plaats. Deze staat in teken van gezond gedrag. De volgende doelen staat daarin centraal:

  • Kinderen leren hoe je gebit eruit ziet. Zij leren hoe je moet poetsen om de mondgezondheid te bevorderen. En wat je moet doen om je gebit schoon en gezond te houden.
  • Kinderen maken kennis met (extra) bewegen, leren hoe vaak je moet bewegen, weten hoe je fit kunt worden.
  • Kinderen leren wat gezonde voeding is en wat een gezond voedingspatroon is.
  • Kinderen maken lessen bij Smaaklessen, per groep.

 

Elke morgen starten we met elkaar in de hal. We praten dan onder andere met elkaar over wat we bij het ontbijt hebben gegeten, wat voor tussendoortjes we de dag ervoor hebben gegeten en of we voldoende (water)  hebben gedronken. We hebben geleerd dat het heel belangrijk is om te ontbijten. Je “motor” kan dan goed opstarten en energie leveren om goed te kunnen nadenken op school.

Voedingsconsulente Karin Rutgers van Fit en Slank is bij ons geweest om een les te geven over gezonde voeding bij kinderen.

Ook hebben we bezoek gehad van de tandarts (Praktijk de Nieuwe S uit Sleeuwijk). Zij hebben ons geleerd hoe we moeten poetsen en uitgelegd dat poetsen erg belangrijk is om tandplak en gaatjes te voorkomen.

In de klas hebben we smaaklessen gemaakt. We hebben daarbij nieuwe smaken geproefd, hebben we biologische- en gewone Elstar appels vergeleken en hebben we muffins en een smoothie gemaakt.

Opening met juf Cindy

 

Elke dag rennen we 2 rondjes om de school. Aan het einde van de projectweek hebben we dan minimaal 2 km gerend!

Gastles Karin Rutgers, voedingsconsulente.

Smaakles: vergelijk een gewone Elstar appel met een biologische appel. Kijk, voel, ruik en proef!

Gastles tandarts, Praktijk de Nieuwe S, Sleeuwijk.

Smaakles: restaurant in de klas. Smoothie en muffin maken.

Tentoonstelling van Boer tot voer

Tijdens de projectweek hebben wij een bezoek gebracht aan de tentoonstelling “Van boer tot voer”.

Deze tentoonstelling vond plaats in de Kolbach in Rijswijk.
De groep werd meegenomen in de tijd van de boeren van vroeger. De leerlingen zaten op een kleed rond een kampvuur. Er werd uitgelegd hoe boeren vroeger leefden, hoe  vuur werd gemaakt en brood gebakken. De leerlingen mochten zelf van graan meel maken door dit op een maalsteen fijn te maken. Ook mochten ze met een vuursteen vuurvonkjes maken en hebben ze boven het kampvuur brood gebakken.

Daarnaast hebben de leerlingen middels leskisten vragen beantwoorden over boeren van vroeger tot nu. Zo kwamen ze achter de verschillen tussen deze tijden, bijv. over het wonen, eten en het leven.